Hoe kun je meerdere ondernemingen tegelijkertijd hebben zonder overwhelmed te raken?

Over het hebben van meerdere ondernemingen (lees: multi-passionate zijn) wordt veel geschreven en gesproken. Sommigen vinden het onverstandig en zien liever dat ondernemers zich focussen op één idee. Anderen vinden dat verschillende ideeën tot in hun oneindigheid kunnen worden uitgewerkt. Als je het mij vraagt ligt de waarheid ergens in het midden. Je kunt iemand die diep ongelukkig wordt van het focussen op één ding niet vertellen het daarbij te houden. Wanneer zo iemand zich bezig kan houden met meerdere projecten leeft hij of zij enorm op, en versterken de projecten elkaar. De grote valkuil is wanneer het uitwerken van nieuwe ideeën doorslaat ten koste van de continuïteit van de reeds opgezette ondernemingen.

Door de continuïteit van de verschillende ondernemingen te waarborgen kan je ondernemersavontuur als multi-passionate ondernemer een succes worden. Dat vergt overzicht en planning. Hieronder een aantal tips:

Tip 1: tem de impuls 

Heb je dit wel eens meegemaakt? Je staat de was op te vouwen, te koken of stof te zuigen en ineens gebeurt het: je hebt HET idee. Niet zomaar een idee, maar echt HET idee. Vol enthousiasme laat je de was, pan of stofzuiger voor wat het is en duik je achter de laptop, om er pas vijf uur later weer achter vandaan te komen. Oeps. Dat wordt nachtwerk, want er stonden ook nog zoveel andere dingen op je to do lijst. Dit was ik tot ongeveer een jaar geleden. Toen begon ik me te beseffen dat deze impulsiviteit mijn ondernemerschap belemmerde. Ik werkte namelijk keihard aan de opzet van een idee en pakte vervolgens niet voldoende door, waardoor mijn nieuwe onderneming toch geen succes werd. Ik sprak met mezelf af om niet meer zo impulsief achter de laptop te duiken. De knop ging dus om. Het uitwerken van een nieuw idee kwam in de agenda te staan, tussen alle andere taken. Dat ging prima want als het idee daadwerkelijk zo goed is, dan is het dat de volgende dag ook nog wel. Toch?

Tip 2: plannen, plannen en nog meer plannen

De sleutel tot het succesvol ondernemen met verschillende ondernemingen is plannen, plannen en nog meer plannen. Geef elke onderneming een eigen kleurcode in je agenda. En zorg dat elke onderneming tijd krijgt. Tijd om op strategisch niveau je onderneming steeds verder te brengen, maar ook om de saaie maar o zo noodzakelijke to do’s uit te voeren. Je kunt op twee verschillende manieren plannen. Of je blokt een volledige dag voor elke onderneming, of je verdeelt de dag onder de verschillende projecten. Zelf werk ik met blokken van een uur lang. Door slim te ondernemen eindigen mijn werkdagen meestal rond 13:00. Hoe dan ook: laat het niet aan het toeval over. Zo voorkom je dat je in een tunnelvisie aan je nieuwste idee werkt en de rest blijft liggen. 

Tip 3: zorg voor overzicht

Ben jij van team notitieboekjes? Dan heb je een klein probleem wanneer je meerdere ondernemingen gaat starten. Je kunt je misschien wel voorstellen dat het waarschijnlijk een onoverzichtelijke boel wordt. Jij hebt overzicht nodig. Een centraal dashboard vanuit waar je het grote plaatje kunt zien. Hier kun je tools als Trello voor gebruiken, maar ook Excel is echt ideaal. Mijn coachklanten krijgen bijvoorbeeld hun eigen Managementdashboard in Excel, waarin zowel de strategische doelstellingen voor elke onderneming als de maandelijkse voortgang in te zien zijn. Trello is overigens perfect voor het maken van jaarplanningen. Je geeft elke onderneming een eigen kleurlabel en zorgt zo voor enorm veel overzicht. 

Tip 4: het hoeft niet 24/7

Zo ongeveer elke ondernemer zal zich hierin herkennen: één van de valkuilen van ondernemerschap is het gevoel dat je 24/7 met je onderneming bezig moet zijn. Laat staan wanneer je meerdere ondernemingen hebt! Laten we even terug naar het begin gaan. Waarom besloot jij om ondernemer te worden? Was het de vrijheid om je eigen tijd in te delen? De vrijheid om het op jouw manier aan te pakken? Als ondernemer ben je in feite je eigen werkgever. Dat betekent dat ook jij gewoon werkdagen kunt hebben. Wat hierbij goed werkt is het hebben van een ritueel waarmee jij je werkdag eindigt. Voor mij is dit de laptop afsluiten, de deur van mijn kantoor dicht doen en even de deur uit gaan voor een frisse neus. Probeer verschillende rituelen uit en ontdek wat voor jou het fijnste werkt. Want waarom zou jij een slechtere werkgever voor jezelf zijn dan wanneer je in loondienst bent?

Tip 5: gebruik slimme verdienmodellen

Dan komen we op het stukje tijd = geld uit. Als ondernemer wil je waarde geven, op welke manier dan ook. Maar het geven van waarde zit in zoveel meer dan alleen uurtje factuurtje werken. Waarde geven kan ook in een online programma zitten. Of in een lidmaatschap. Of in een pay-per-use product. Wees slim in je verdienmodellen. Je bent echt geen oplichter wanneer je wil opschalen. Geen reden om je er niet goed bij te voelen. De waarde die jij je klant levert is nog steeds hetzelfde.

Wat vond je van deze tips? Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *