fbpx

Hoe kun je een dienst verkopen?

Wanneer je een dienst hebt ontwikkeld waar jij van overtuigd bent dat je er mensen mee kunt gaan helpen loop je wellicht tegen het volgende probleem aan; hoe zorg je er nou voor dat mensen je dienst willen kopen? Juist bij diensten zullen mensen niet direct overgaan tot het doen van een aankoop. Dit is een proces.

Wat sowieso heel erg belangrijk is, is dat je weet wat jouw positie ten opzichte van de concurrentie is. Worden er door andere personen al vergelijkbare diensten aangeboden? Waarmee kun jij het onderscheid maken? Waarom zullen klanten specifiek voor jouw dienst kiezen?

Over klanten gesproken, wie worden je klanten eigenlijk? En wat is hun behoefte? Soms kan het helpen om je klantgroepen in denkbeeldige personen te veranderen. Stel dat je je dienst aan twee personen zou gaan verkopen. Wat voor soort personen zijn dit dan? Hoe oud zijn ze, waar wonen ze, wat is hun gezinssamenstelling? Welke interesses en levensstijl hebben ze?

Vervolgens is het natuurlijk wel handig als die klantgroepen jou daadwerkelijk weten te vinden. Hoe ga je er dus voor zorgen dat ze meer over jouw dienst te weten komen? Welke middelen en kanalen ga je hiervoor inzetten?

We gaan er nu van uit dat er klanten zijn die jou hebben gevonden. En dat ze een dienst van je willen afnemen. De volgende stap is dan het bieden van een offerte en de onderhandeling over deze offerte. Zorg ervoor dat je offerte duidelijk en transparant is. Op het moment dat jullie beiden akkoord zijn kun je een contract opstellen. Hierbij kun je de klant nog doorverwijzen naar je algemene voorwaarden. Voor alle helderheid is het slim om nog een opdrachtbevestiging naar de klant te sturen waarin je de afspraken samenvat.

Nu is het moment aangebroken dat je je dienst gaat leveren. Soms is het trouwens verstandig om alvast een aanbetaling te vragen. Meestal volgt bij het leveren van een dienst de factuur achteraf.

Zo zie je maar weer dat het leveren van een dienst meer is dan de dienst zelf. Hoe meer je nadenkt over de invulling van het proces van het begin tot het eind, hoe sterker je je klant kunt gaan aanspreken. Heel veel succes met het verkopen van jouw dienst!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *